MÁV KÓRHÁZ ÉS RENDELŐINTÉZET

* S z o l n o k, Verseghy u. 6-8.

( 56/524-633, Fax: 56/421-105

E-mail:szamvitel szmav@invitel.hu

 

Zárszámadás  

2008. évi beszámoló szöveges indoklása

 

1. Feladatkör, tevékenység

Név: MÁV Kórház és Rendelőintézet, Szolnok

Cím/alcím: 2000

Törzsszám: 307 716

Honlap címe: www.mavkorhaz-szolnok.hu

 

A szolnoki MÁV Kórház és Rendelőintézet mozgásszervi aktív és mozgásszervi krónikus ellátást biztosít területi ellátási kötelezettséggel a Jász–Nagykun-Szolnok megye teljes lakossága számára, valamint a mozgásszervi betegségben szenvedő vasutas biztosítottaknak az ország teljes területére vonatkozólag.

2007. április 01-jével végrehajtott struktúraváltás következtében jelentősen csökkent az aktív fekvő ágyak száma ugyanakkor megnövekedett a krónikus ágyak száma és létrejött egy új ápolási osztály. Ez a változás kedvezőtlenül befolyásolta a kórház gazdasági helyzetét, mivel jól finanszírozott osztályok szűntek meg. Gyógyszer, anyag és létszámigényes osztályok jöttek létre. A 2007-es létszámleépítés ellenére sem csökkentek kiadásaink olyan mértékben, mint ahogy a bevételeink csökkentek.

2. Előirányzatok alakulása

 

Befolyásoló tényezők:

 

2008 - ban jelentősen megemelkedtek az energiaárak, a különböző szolgáltatások árai, és az élelmezési anyagárak. Komoly terhet jelent a GKM által részben megvásárolt és a vasútegészségügyi intézményekre kötelezően kiterjesztett SAP rendszer még fél évig tartó havi 2.000 e Ft-os törlesztése, ezzel szemben bevételeinket nem tudtuk növelni. Bevételünk meghatározó része OEP finanszírozásból adódik. A TVK miatt ez behatárolt, pedig intézetünk a befejezett struktúraváltás után az adott szakmákban jelentős kihasználatlan kapacitással rendelkezik. Gazdálkodásunkban mindvégig a kritikus pontot az OEP finanszírozás csökkenése és a tartozásállomány illetve a lejárt tartozások növekedése jelentette.

 

Személyi juttatások előirányzatának alakulása

 

2008. április 01-jével eltörölték a vizitdíjat és a kórházi napidíjat, ami havi szinten 4.000 e Ft bevételkiesést jelent, amely központilag nem került kompenzálásra .

 

Intézményünknél kialakult forráshiány pótlására a felügyeleti szervtől a 2007. évi fejezeti maradványa terhére 108.565 e Ft összegű segítséget kaptunk. Ennek volt köszönhető, hogy év végére lejárt tartozásunk nem volt.

 

2008. január 01-jével végrehajtottuk a kötelező béremelést, a támogatás időarányos része június hónapban került egyszámlánkra jóváírásra.

 

A 2008. évi költségvetésünkben beterveztük a foglalkoztatottakra vonatkozó törvényekben meghatározottak szerint a havonta folyósítandó 13. havi illetményt. A bevételi oldalon viszont hiányzott a fedezet, ez havonta 4.400 e Ft évesen 52.800 e Ft. Mivel a személyi juttatás kifizetése havi rendszerességgel megtörtént a működésre jutó fedezetünk viszont egyre csökkent. Kiadásainkat tovább csökkenteni a szigorú keretgazdálkodás ellenére sem tudtuk.

 

2008-ban 77,7 millió Ft állami támogatást kaptunk, melyet személyi juttatásokra fordítottuk. Ez az összeg volt a fedezete a kötelező béremelésnek, a 13. havi félévi részösszegnek, az egyszeri juttatásoknak (15 e Ft, 20 e Ft) valamint a prémium években résztvevők személyi juttatásának.

A támogatásokkal valamennyi esetben időben elszámoltunk, az előirányzatokat visszarendeztük és a fel nem használt összeget visszafizettük.

2008-ban létszámcsökkentést nem hajtottunk végre.

 

Dologi kiadások előirányzatának változása

 

Dologi kiadásaink nagyságrendje, melyek a működési kiadásokat lefedik nemcsak az infláció hatására emelkedtek, hanem a szakmai anyag igényes osztály többletkiadásaival  valamint az elavult géppark folyamatos karbantartási költségeivel is megnövekedtek.

 

Felhalmozási kiadások előirányzatának alakulása:

 

A JNSZM-i Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Igazgatósága végzett átfogó ellenőrzést az élelmezés (konyha) területén. Azonnali beszerzést igényelt: burgonyakoptató 368 e Ft, kenyérszeletelő gép 406 e Ft, 150 l-es gőzüst 934 e Ft értékben.

 

A Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának Hivatásos Tűzoltósága és megyei Katasztrófavédelmi Felügyelőség által tartott hatósági ellenőrzés, mely az új OTSZ előírásai szerint olyan tűzvédelmi hiányosságokat tárt fel, amelynek elvégzése 6.000 e Ft-ba került. (osztályok menekülési útvonalának fényvisszaverő csíkkal való jelzése, kiürítési útvonalak jelzése, száraz tűzi vízvezeték kiépítése szilárd burkolatú út mellé, bejárati ajtók átfordítása kifelé nyílóvá tétele, villámvédelmi vezetékek bilincseinek cseréje, főlépcsőház ablakainak nyithatóvá tétele szintenként hő- és füstelvezetés céljából, villamos főkapcsolók elérhető magasságba való áthelyezése, palacktároló készítése dissou és propánbután gázpalackok részére.

 

A felsorolt hiányosságok megszüntetése felügyeleti segítséggel megtörtént.

2008. június 30-val befejeződött a (32.100 e Ft) fejezeti kezelésből kapott előirányzat maradvány felhasználása, mely központi beruházásként realizálódott az alábbi táblázat szerint.

 

 

Szállító megnevezése

Beszerzés

Számla

Számla értéke

 

megnevezése

száma

 

Festépszolg Kft

Nyílászárók cseréje

AC7S-E 5911116

2 744 187

APEH

ÁFA befizetés

 

548 837

OMSZÖV-MEDIC Kft

Fizikóterápiás műszer

AX/08/02-0000089

384 000

Help-Medic Bt

Fizikóterápiás műszer

2008000056

317 900

Automed Kft

Közp. szívókészülék

0447-2008

1 211 520

Automed Kft

Vákuum központ cseréje

0713-2008

3 194 160

ABMP-ART Kft

EKG holter

800168

1 440 000

Medirex-Szeged Kft

EKG

2008000226

1 300 064

ScanMedic Kft

ortopédiai eszköz

000814-08

3 069 360

festépszolg Kft

VI. emelet felújítása

AC7S-E 591129

14 913 999

APEH

ÁFA befizetés

 

2 982 000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32 106 027

 

A gazdálkodási környezetünk alakulásával a kiadási és bevételi előirányzatok és azok teljesítése megváltozott. 

 

A 2008. évi előirányzatok tényleges teljesítésének az előző évi teljesítéshez, és az eredeti előirányzathoz való viszonyát az alábbi táblázat mutatja.

 

                                                                                                                            adatok millió Ft-ban

Megnevezés

2007 évi tény

2008. évi eredeti előirányzat

2008. évi módosított előirányzat

2008. évi tény

4/1

4/3

 

1

2

3

4

5

6

KIADÁS

1640,1

1336,3

1694,7

1560,8

95,1

92

 - ebből személyi

780,6

729

787,8

697,9

89,4

88,5

       munkaad. terh. j.

258,4

239,9

258,7

229,3

88,7

88,6

 - dologi

515,5

357,4

603

591,4

114,7

98

 - központi beruházás

19,9

-

32,1

32,1

161,3

100

 - felhalmozási kiadás

65,7

10

13

10

15,2

76,9

BEVÉTEL

1684,4

1336,3

1694,7

1599,7

94,9

94,3

 - saját bevétel

1479,5

1336,3

1568,9

1473,9

99,6

93,9

 - támogatás

156,7

-

77,6

77,6

49,5

100

 - előir. maradv. felh.

48,2

-

48,2

48,2

100

100

Átl. stat.állom.létsz.

331

408

308

 

 

 

 

 

 

 

Bevételek alakulása

Bevételeink 85%-át az OEP bevétel teszi ki, mely nem nyújt teljes mértékben fedezetet a működési kiadásaikra. Egyéb bevételeink, mely bérleti díjakból és intézményi ellátási díjakból adódnak a bevételeink 5 %-át teszik ki, non-profit szervezettől (alapítványtól) érkezett támogatás 1 M Ft-tal elmaradt az előző évitől.

Mivel az OEP finanszírozás törvényileg kötött volt (TVK) így nincs lehetőségünk a rendelkezésünkre álló többletkapacitás kiaknázására.

 

Követelésállomány alakulása

Követelésállományunk 1,3 M Ft-tal csökkent az előző évihez képest. Értékvesztést 2008-ban nem számoltunk el, behajthatatlan követelésként 10.000 Ft-ot írtunk le.

 

Előirányzat maradvány

2007-ben keletkezett 44,2 M Ft maradvány, mely kötelezettségvállalással volt terhelt. Ezt az összeget 2008. március 31-ig maradéktalanul felhasználtuk dologi kiadásaink fedezetére.

2008-ban kiadási megtakarításunk 133.872 e Ft volt bevételi lemaradásunk viszont -94.964 e Ft. Így a korrigált kötelezettségvállalással terhelt előirányzat maradványunk 38.908 e Ft-tal zárult. Mivel a decemberi hónap utolsó napjaiban érkeztek a bevételek ezért a kincstári napok zárása miatt kifizetést már nem tudtunk teljesíteni így bankszámlánkon maradt 38.798 e Ft, mely kötelezettségvállalással terhelt.

 

Egyéb

Intézményünk vállalkozási tevékenységet nem folytat, felügyelete alatt alapítvány nem működik.

 

Nonprofit szervezettől melynek megnevezése („A Szolnoki MÁV Kórházért” Alapítvány) 2712 e Ft-ot kaptunk , melyet továbbképzésre, tudományos ülésre illetve szakmai anyagok beszerzésére fordítottunk.

 

2008. évben a KHEM Ellenőrzési Főosztálya az intézményi belső ellenőrzés bevonásával megbízhatósági ellenőrzést végzett a 2007. évi költségvetési gazdálkodásra vonatkozó szabályok betartásáról.

Az ellenőrzés megállapította, hogy az éves költségvetési beszámoló megbízható és valós képet ad a MÁV Kórház vagyoni és pénzügyi helyzetéről.

 

Intézetünkben ez évben az egészségügyi szolgáltatások országos szintű, komplex ellenőrzése keretében az ÁNTSZ a rehabilitációs szakellátásban és az ortopédiai szakellátásban ellenőrzést tartott, amely során szakmai hiányosságokat nem állapított meg, az érvényes minimum feltételeknek megfeleltünk.

 

Összességében a kórház pénzügyi helyzete a felügyeleti szerv segítségével stabil volt.

 

 

 

Szolnok, 2009. április 27.

 

 

                                           Molnár Ilona

                                   mb. gazdasági igazgató