MÁV
KÓRHÁZ ÉS RENDELŐINTÉZET
* S z o l n o k, Verseghy u. 6-8.
( 56/524-633, Fax: 56/421-105
E-mail:szamvitel szmav@invitel.hu
Zárszámadás
2008. évi beszámoló szöveges indoklása
1. Feladatkör, tevékenység
Név: MÁV
Kórház és Rendelőintézet, Szolnok
Cím/alcím:
2000
Törzsszám:
307 716
Honlap címe:
www.mavkorhaz-szolnok.hu
A szolnoki MÁV Kórház és Rendelőintézet mozgásszervi aktív és mozgásszervi krónikus ellátást biztosít területi ellátási kötelezettséggel a Jász–Nagykun-Szolnok megye teljes lakossága számára, valamint a mozgásszervi betegségben szenvedő vasutas biztosítottaknak az ország teljes területére vonatkozólag.
2007. április 01-jével végrehajtott struktúraváltás következtében jelentősen csökkent az aktív fekvő ágyak száma ugyanakkor megnövekedett a krónikus ágyak száma és létrejött egy új ápolási osztály. Ez a változás kedvezőtlenül befolyásolta a kórház gazdasági helyzetét, mivel jól finanszírozott osztályok szűntek meg. Gyógyszer, anyag és létszámigényes osztályok jöttek létre. A 2007-es létszámleépítés ellenére sem csökkentek kiadásaink olyan mértékben, mint ahogy a bevételeink csökkentek.
2. Előirányzatok alakulása
Befolyásoló tényezők:
2008 - ban jelentősen megemelkedtek az energiaárak, a különböző szolgáltatások árai, és az élelmezési anyagárak. Komoly terhet jelent a GKM által részben megvásárolt és a vasútegészségügyi intézményekre kötelezően kiterjesztett SAP rendszer még fél évig tartó havi 2.000 e Ft-os törlesztése, ezzel szemben bevételeinket nem tudtuk növelni. Bevételünk meghatározó része OEP finanszírozásból adódik. A TVK miatt ez behatárolt, pedig intézetünk a befejezett struktúraváltás után az adott szakmákban jelentős kihasználatlan kapacitással rendelkezik. Gazdálkodásunkban mindvégig a kritikus pontot az OEP finanszírozás csökkenése és a tartozásállomány illetve a lejárt tartozások növekedése jelentette.
Személyi juttatások előirányzatának alakulása
2008. április 01-jével eltörölték a vizitdíjat és a kórházi napidíjat, ami havi szinten 4.000 e Ft bevételkiesést jelent, amely központilag nem került kompenzálásra .
Intézményünknél kialakult forráshiány pótlására a felügyeleti szervtől a 2007. évi fejezeti maradványa terhére 108.565 e Ft összegű segítséget kaptunk. Ennek volt köszönhető, hogy év végére lejárt tartozásunk nem volt.
2008. január 01-jével végrehajtottuk a kötelező béremelést, a támogatás időarányos része június hónapban került egyszámlánkra jóváírásra.
A 2008. évi költségvetésünkben beterveztük a foglalkoztatottakra vonatkozó törvényekben meghatározottak szerint a havonta folyósítandó 13. havi illetményt. A bevételi oldalon viszont hiányzott a fedezet, ez havonta 4.400 e Ft évesen 52.800 e Ft. Mivel a személyi juttatás kifizetése havi rendszerességgel megtörtént a működésre jutó fedezetünk viszont egyre csökkent. Kiadásainkat tovább csökkenteni a szigorú keretgazdálkodás ellenére sem tudtuk.
2008-ban 77,7 millió Ft állami támogatást kaptunk, melyet személyi juttatásokra fordítottuk. Ez az összeg volt a fedezete a kötelező béremelésnek, a 13. havi félévi részösszegnek, az egyszeri juttatásoknak (15 e Ft, 20 e Ft) valamint a prémium években résztvevők személyi juttatásának.
A támogatásokkal valamennyi esetben időben elszámoltunk, az előirányzatokat visszarendeztük és a fel nem használt összeget visszafizettük.
2008-ban létszámcsökkentést nem hajtottunk végre.
Dologi kiadások előirányzatának változása
Dologi kiadásaink nagyságrendje, melyek a működési kiadásokat lefedik nemcsak az infláció hatására emelkedtek, hanem a szakmai anyag igényes osztály többletkiadásaival valamint az elavult géppark folyamatos karbantartási költségeivel is megnövekedtek.
Felhalmozási kiadások előirányzatának alakulása:
A JNSZM-i Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Igazgatósága végzett átfogó ellenőrzést az élelmezés (konyha) területén. Azonnali beszerzést igényelt: burgonyakoptató 368 e Ft, kenyérszeletelő gép 406 e Ft, 150 l-es gőzüst 934 e Ft értékben.
A Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának Hivatásos Tűzoltósága és megyei Katasztrófavédelmi Felügyelőség által tartott hatósági ellenőrzés, mely az új OTSZ előírásai szerint olyan tűzvédelmi hiányosságokat tárt fel, amelynek elvégzése 6.000 e Ft-ba került. (osztályok menekülési útvonalának fényvisszaverő csíkkal való jelzése, kiürítési útvonalak jelzése, száraz tűzi vízvezeték kiépítése szilárd burkolatú út mellé, bejárati ajtók átfordítása kifelé nyílóvá tétele, villámvédelmi vezetékek bilincseinek cseréje, főlépcsőház ablakainak nyithatóvá tétele szintenként hő- és füstelvezetés céljából, villamos főkapcsolók elérhető magasságba való áthelyezése, palacktároló készítése dissou és propánbután gázpalackok részére.
A felsorolt hiányosságok megszüntetése felügyeleti segítséggel megtörtént.
2008. június 30-val
befejeződött a (32.100 e Ft) fejezeti kezelésből kapott előirányzat maradvány
felhasználása, mely központi beruházásként realizálódott az alábbi táblázat
szerint.
Szállító
megnevezése |
Beszerzés
|
Számla |
Számla
értéke |
|
megnevezése |
száma |
|
Festépszolg
Kft |
Nyílászárók
cseréje |
AC7S-E
5911116 |
2
744 187 |
APEH |
ÁFA
befizetés |
|
548
837 |
OMSZÖV-MEDIC
Kft |
Fizikóterápiás
műszer |
AX/08/02-0000089 |
384
000 |
Help-Medic
Bt |
Fizikóterápiás
műszer |
2008000056 |
317
900 |
Automed
Kft |
Közp.
szívókészülék |
0447-2008 |
1
211 520 |
Automed
Kft |
Vákuum
központ cseréje |
0713-2008 |
3
194 160 |
ABMP-ART
Kft |
EKG
holter |
800168 |
1
440 000 |
Medirex-Szeged
Kft |
EKG |
2008000226 |
1
300 064 |
ScanMedic
Kft |
ortopédiai
eszköz |
000814-08 |
3
069 360 |
festépszolg
Kft |
VI.
emelet felújítása |
AC7S-E
591129 |
14
913 999 |
APEH |
ÁFA
befizetés |
|
2
982 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32
106 027 |
A gazdálkodási környezetünk alakulásával a kiadási és bevételi előirányzatok és azok teljesítése megváltozott.
A 2008. évi előirányzatok tényleges teljesítésének az előző évi teljesítéshez, és az eredeti előirányzathoz való viszonyát az alábbi táblázat mutatja.
adatok millió Ft-ban
Megnevezés |
2007 évi tény |
2008. évi eredeti előirányzat |
2008. évi módosított előirányzat |
2008. évi tény |
4/1 |
4/3 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
KIADÁS |
1640,1 |
1336,3 |
1694,7 |
1560,8 |
95,1 |
92 |
- ebből személyi |
780,6 |
729 |
787,8 |
697,9 |
89,4 |
88,5 |
munkaad. terh. j. |
258,4 |
239,9 |
258,7 |
229,3 |
88,7 |
88,6 |
- dologi |
515,5 |
357,4 |
603 |
591,4 |
114,7 |
98 |
- központi beruházás |
19,9 |
- |
32,1 |
32,1 |
161,3 |
100 |
- felhalmozási kiadás |
65,7 |
10 |
13 |
10 |
15,2 |
76,9 |
BEVÉTEL |
1684,4 |
1336,3 |
1694,7 |
1599,7 |
94,9 |
94,3 |
- saját bevétel |
1479,5 |
1336,3 |
1568,9 |
1473,9 |
99,6 |
93,9 |
- támogatás |
156,7 |
- |
77,6 |
77,6 |
49,5 |
100 |
- előir. maradv. felh. |
48,2 |
- |
48,2 |
48,2 |
100 |
100 |
Átl. stat.állom.létsz. |
331 |
408 |
308 |
|
||
|
|
|
|
|
Bevételek alakulása
Bevételeink 85%-át az OEP bevétel
teszi ki, mely nem nyújt teljes mértékben fedezetet a működési kiadásaikra. Egyéb
bevételeink, mely bérleti díjakból és intézményi ellátási díjakból adódnak a
bevételeink 5 %-át teszik ki, non-profit szervezettől (alapítványtól) érkezett
támogatás
Mivel
az OEP finanszírozás törvényileg kötött volt (TVK) így nincs lehetőségünk a
rendelkezésünkre álló többletkapacitás kiaknázására.
Követelésállomány alakulása
Követelésállományunk
Előirányzat maradvány
2007-ben keletkezett
2008-ban kiadási megtakarításunk 133.872 e Ft volt bevételi lemaradásunk viszont -94.964 e Ft. Így a korrigált kötelezettségvállalással terhelt előirányzat maradványunk 38.908 e Ft-tal zárult. Mivel a decemberi hónap utolsó napjaiban érkeztek a bevételek ezért a kincstári napok zárása miatt kifizetést már nem tudtunk teljesíteni így bankszámlánkon maradt 38.798 e Ft, mely kötelezettségvállalással terhelt.
Egyéb
Intézményünk
vállalkozási tevékenységet nem folytat, felügyelete alatt alapítvány nem
működik.
Nonprofit
szervezettől melynek megnevezése („A Szolnoki MÁV Kórházért” Alapítvány) 2712 e
Ft-ot kaptunk , melyet továbbképzésre, tudományos ülésre illetve szakmai
anyagok beszerzésére fordítottunk.
2008. évben a KHEM
Ellenőrzési Főosztálya az intézményi belső ellenőrzés bevonásával
megbízhatósági ellenőrzést végzett a 2007. évi költségvetési gazdálkodásra
vonatkozó szabályok betartásáról.
Az ellenőrzés megállapította, hogy az éves költségvetési beszámoló megbízható és valós képet ad a MÁV Kórház vagyoni és pénzügyi helyzetéről.
Intézetünkben ez évben az egészségügyi szolgáltatások országos szintű, komplex ellenőrzése keretében az ÁNTSZ a rehabilitációs szakellátásban és az ortopédiai szakellátásban ellenőrzést tartott, amely során szakmai hiányosságokat nem állapított meg, az érvényes minimum feltételeknek megfeleltünk.
Összességében
a kórház pénzügyi helyzete a felügyeleti szerv segítségével stabil volt.
Szolnok, 2009. április 27.
Molnár Ilona
mb. gazdasági igazgató